Forum Teatrów Niezależnych TRANSFORMACJE 22-23.02.2018
22.02 – czwartek
godz.10.00 Lekcja sztuki „W czym tańczyła Terpsychora? Kilka słów o historii tańca
(i obuwia)” wygłosi Karolina Wycisk (III Liceum Ogólnokształcące
( ul. Kościelna 32)
godz.17.00 Opłata za powietrze” – słuchowisko (dźwięk z balkonu ŚOK, Rynek 43)
godz.18.00 Performance „Przestrzeń głosu” – Alchemia teatralna
(sala teatralna ŚOK, Rynek 43)
godz.18.30 Instalacja „Fotograficzne Transformacje” Świdnickiej Fotografii Niezależnej (hol ŚOK, Rynek 43)
godz.19.00 „Fiszki Psychowienia” – Terminus A Quo (sala teatralna ŚOK, Rynek 43)
23.02 – piątek
godz.16.30 „Opłata za powietrze” – słuchowisko (dźwięk z balkonu ŚOK, Rynek 43)
godz.17.00 „Wspomnienia z kufra wyciągane…” – Teatr „Zielona Gęś DDSW (sala teatralna ŚOK, Rynek 43)
godz.18.00 Wernisaż wystawy „ISO zero” Jacka Sikory – Galeria Fotografii, Rynek
godz.19.00 „Prosto w Twarz” – Terminus A Quo (sala teatralna ŚOK, Rynek 43
godz.20.00 Rozmowa „Aktor performatywny” z artystami Teatru Terminus A Quo poprowadzi Adam Reczuch (hol ŚOK Rynek 43, )
22 lutego – czwartek
godz.10.00 Lekcja sztuki „W czym tańczyła Terpsychora? Kilka słów o historii tańca (i obuwia)” wygłosi Karolina Wycisk (III Liceum Ogólnokształcące, ul. Kościelna 32)
Karolina Wycisk jest doktorantką na Uniwersytecie Jagiellońskim, kuratorką projektów taneczno-teatralnych. W ramach stypendium twórczego MKiDN zrealizowała projekt „Kapsuła teraźniejszości” o pamięci miejsc na Dolnym Śląsku.
godz.17.00 „Opłata za powietrze” – słuchowisko (dźwięk z balkonu ŚOK)
„Opłata za powietrze” to słuchowisko zrealizowane na podstawie nagrodzonego w konkursie świdnickiej Alchemii teatralnej dramatu Amelii Pudzianowskiej. To dialog dwóch starszych kobiet, w którym pod absurdalną formą kryją się celne diagnozy dotyczące naszych lęków, nieudolności w radzeniu sobie z rzeczywistością i nieporozumień jakie z tego wynikają, zamknięcia w wąskim świecie, którego każda próba naprawy musi skończyć się niepowodzeniem.
godz.18.00 Performance „Przestrzeń głosu” – Alchemia teatralna (sala teatralna ŚOK)
Pokaz „Przestrzeń głosu” powstał w oparciu o warsztaty prowadzone przez Dominika Strycharskiego – wybitnego muzyka, kompozytora, flecistę, śpiewaka, improwizatora, i performera – który prowadził grupę uczestników Alchemii teatralnej. Praca z głosem, to praca z instrumentem, który ma każdy z nas od urodzenia – możliwości są nieograniczone, granice wyznacza tylko wyobraźnia. Warsztatowicze rozwijali możliwości wokalne, kreatywność i swobodę w improwizacji. W „Przestrzeni głosu” czysto wokalna ekspresja łączy się z tym, co teatralne. Głos może nas dotykać, uwodzić, drażnić – jest mową, szeptem, śpiewem, krzykiem. Wyrażamy się w nim i wyraża on nas. Odbijają się w nim nasze emocje, humory, nasza osobowość. Potrafi budować całe światy – a czego więcej potrzeba, by stworzyć udany spektakl?
godz.18.30 Instalacja „Fotograficzne Transformacje” Świdnickiej Fotografii Niezależnej (foyer ŚOK)
Świdnicka Fotografia Niezależna to grupa niepokornych twórców, którzy posiadają własną oryginalną wizję i pomysł na fotografię. Zrzesza osoby fotografujące profesjonalnie jak i amatorsko, liczą się tylko ich pomysły i kreatywność. Tym razem inspiracją był dla nich teatr i „Transformacje”.
godz.19.00 „Fiszki Psychowienia” – Terminus A Quo (sala teatralna ŚOK)
Alkoholowy bełkot jest w tekście Wieniadikta Jerofiejewa zasłoną, za którą pobrzmiewają przejmujące wyznania człowieka ubezwłasnowolnionego, skazanego na system, na bylejakość, na tymczasowe życie. Nie pierwszy to przypadek gdy rosyjski pijanica kołacze do bram sumień ludzkich mówiąc o cierpieniu, poniżeniu, beznadziei i stłamszeniu przez totalitaryzm. Reżyserem, autorem scenariusza, koncepcji sztuki oraz wybranych fragmentów muzyki jest Edward Gramont. W roli głównej Krzysztof Swereda.
23 lutego – piątek
godz.16.30 „Opłata za powietrze” – słuchowisko (dźwięk z balkonu ŚOK)
„Opłata za powietrze” to słuchowisko zrealizowane na podstawie nagrodzonego w konkursie świdnickiej Alchemii teatralnej dramatu Amelii Pudzianowskiej. To dialog dwóch starszych kobiet, w którym pod absurdalną formą kryją się celne diagnozy dotyczące naszych lęków, nieudolności w radzeniu sobie z rzeczywistością i nieporozumień jakie z tego wynikają, zamknięcia w wąskim świecie, którego każda próba naprawy musi skończyć się niepowodzeniem.
godz.17.00 „Wspomnienia z kufra wyciągane…” – Teatr „Zielona Gęś” z Dziennego Domu „Senior-WIGOR” w Świdnicy (sala teatralna ŚOK)
Kolejnym spektaklem Teatru „Zielona Gęś” są „Wspomnienia z kufra wyciągane…”. To zbiór opowieści z życia babci Doroty, które z dziecięcą ciekawością i lekkością wyciąga od niej jej słodka wnuczka Zuzia. Zabiera widzów w podróż do świata, który już odchodzi w zapomnienie, ale problemy i radości zostają re same. Choć na zewnątrz wszystko jest inne, w środku człowiek nadal jest taki sam – tak samo bezbronny wobec śmierci i miłości, tak samo poszukujący radości i swojego miejsca w życiu. W tym niezwykłym kufrze kryją się historie, moje i twoje. Już czas. Pora je odkurzyć.
Spektakl z elementami dramy, tańca i pantomimy. Scenariusz i reżysera – Monika Masłowska, Elżbieta Dudziak – ruch sceniczny i gra aktorska, Jolanta Rosińska –kostiumy.
godz.18.00 Wernisaż wystawy Jacka Sikory „ISO zero”(Galeria Fotografii, Rynek 43)
Jacek Sikora swoją przygodę ze sztuką rozpoczynał pracy na scenie, potem była paryska szkoła artystyczna Étienne Decroux. Już w jego najwcześniejszych pracach odnajdziemy charakterystyczne cechy jego twórczości – minimalizm kolorystyczny i dążenie do redukowania szczegółu, co zaowocowało później tak charakterystycznym minimalizmem formy. Jego twórczość sytuuje się na pograniczu figuratywności i abstrakcji, statyczności i dynamiki, subtelności i ekspresji. Najważniejsza w jego pracach jest rozedrgana materia oraz gra świetlnych refleksów. Dziś obrazy Sikory znaleźć można w kolekcjach w Wielkiej Brytanii, USA, Rosji, Australii, Francji, na Cyprze, w Emiratach Arabskich i Japonii.
godz. 19.00 „Prosto w Twarz” – Terminus A Quo (sala teatralna ŚOK)
„Prosto w twarz” to spektakl wyjątkowy w dorobku Teatru TAQ. Powstał w czasie stanu wojennego w Polsce, ale wprost do tych realiów się nie odnosi – powstał w oparciu o prozę wenezuelskiego pisarza Luisa Britto Garcii i opowiada o problemach Ameryki Łacińskiej. Niemniej pewne sugestywne paralele i aluzje są w nim zawarte. To opowieść o chuliganerii, bezwzględności organów prewencji, szalonych pomysłach szalonych naukowców, braku tolerancji. Wrażenie wszechogarniającego scenicznego chaosu sprawiło, że krytycy ochrzcili przedstawienie mianem „punk theater”.
godz. 20.00 Rozmowa „Aktor performatywny” z artystami Teatru Terminus A Quo – prowadzenie Adam Reczuch (hol ŚOK)
Terminus A Quo to teatr alternatywny działający od roku 1976 w Nowej Soli. Teatr wykorzystuje eksperymentalne formy pracy scenicznej oparte na doświadczeniach Jerzego Grotowskiego. Na przestrzeni 40 lat swojej działalności grupa ma za sobą ponad 200 premier. Założycielem teatru, reżyserem wszystkich przedstawień i autorem większości z nich jest Edward Gramont.
Adam Reczuch z wykształcenia jest prawnikiem, jest inicjatorem powstania Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje”.