Teatr Terminus A Quo jest jednym z najstarszych działających do dzisiaj polskich teatrów alternatywnych. Działa od 1976 roku w Nowej Soli. Teatr wykorzystuje eksperymentalne formy pracy scenicznej oparte na doświadczeniach Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, a sala teatru nosi imię jednego z aktorów Laboratorium, Ryszarda Cieślaka. Założycielem teatru, reżyserem wszystkich przedstawień i autorem większości z nich jest Edward Gramont.
Na przestrzeni 45 lat swojej działalności grupa zrealizowała ponad 200 premier. Są to zarówno spektakle autorskie, jak i adaptacje sceniczne poezji oraz działania performatywne. Zespół przygotowuje też spektakle uliczne i widowiska plenerowe, często nawiązujące do lokalnych tradycji, świąt i uroczystości. Grupa prowadzi też warsztaty teatralne, a także organizuje kilkudniowe imprezy artystyczne w Nowej Soli dla innych teatrów offowych oraz turnieje poetyckie.Radżas (w tradycji i filozofii hinduistycznej i buddyzmie) – guna pasji, jedna z trzech gun (guna czyli jakość, cecha, cnota, a dosłownie: sznur). Gunę pasji charakteryzuje wzajemny pociąg kobiety i mężczyzny. Kiedy guna pasji wzrasta, rozwija się żądza przyjemności materialnych czyli pragnienie zadawalania zmysłów. Pod wpływem guny pasji wzrasta również pragnienie szacunku społecznego czy narodowego, chęć posiadania domu, rodziny i dzieci.
Zanim w 2004 roku miało swoją premierę kinową kultowe „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego, już od 6 lat grany był „Radżas”, widowisko plenerowe zrealizowane przez nowosolski Teatr Terminus A Quo, które w krzywym zwierciadle ukazuje polską uroczystość weselną. Treścią przedstawienia – podobnie jak w filmie Szmarzowskiego – jest obraz chorego społeczeństwa, które pod płaszczykiem utartych ceremonii uwydatnia swoją prawdziwą, drapieżną i nieposkromioną naturę. Z jednej strony widzimy więc stoicki spokój panny młodej i jej romantyczne miraże, z drugiej strony niszczycielską tłuszczę, nie przebierającą w swych krwiożerczych zapędach. Spektakl jest przesłaniem do społeczeństwa o okiełznanie szaleńczej żądzy autodestrukcji.
Scenariusz tego widowiska to wspólna praca Edwarda Gramonta i Jakuba Kaprala, który po upływie czasu, w miarę grania spektaklu uległ modyfikacjom na rzecz wizji Gramonta.
Ze względu na drastyczne sceny spektakl przeznaczony jest wyłącznie dla widzów dorosłych.
Wybór muzyki, konstrukcja spektaklu i reżyseria: Edward Gramont
Scenariusz: Edward Gramont i Jakub Kapral
Występują: Ada Bednarek, Michał Bonicki, Magdalena Budzyniak, Patrycja Gandera, Edward Gramont, Eliasz Gramont, Konrad Gramont, Marta Gramont, Natanael Gramont, Kamila Anna Gutowska, Kinga Kaczmarek, Emilia Kałuska, Adrianna Kołpak, Julita Łyko, Agnieszka Małecka, Tomasz Michniewicz, Cezary Molenda, Maja Nawrocka, Hubert Polowczyk, Aleksandra Samborska, Bartosz Siudak
Premiera: 11.09.1998
Spektakl dla widzów dorosłych (+18).
Wstęp wolny. Spektakl w ramach 28. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part. Organizatorem festiwalu jest Teatr A Part. Głównymi partnerami festiwalu są Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. K. Bochenek oraz Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
Pełny program festiwalu: http://apart.art.pl/pl/edycja-2022/
Zdjęcie: Dawid Galiński